Pages

Monday, September 8, 2014

Tips Untuk Hadapi Peperiksaan

                                                                         بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


Tips malam peperiksaan

1. Siapkan semua yang perlu dibawa ke dewan peperiksaan seperti alat tulis, IC dan sebagainya. Seterika, siapkan pakaian dan tidur awal (~11 malam). Just chill and relaks.

Tips semasa hari peperiksaan

1. Sarapan dulu. Jangan sarapan yang berat-berat atau terlampau mengenyangkan atau terlampau sedikit. Sarapan dengan sederhana seperti 2 keping roti, 1 telur mata dan secawan susu.

2. Sebelum pergi sekolah, minta restu ibubapa dan minta mereka doakan supaya dapat jawab soalan dengan baik dan mudah.

3. Masuk dewan peperiksaan dengan kaki kanan dan baca   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

4. Sebelum jawab, baca  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ, selawat ke atas Nabi SAW, baca Allahumma yassir wala tu'assir, Allahumma tammim bilkhair dan doa-doa lain yang berkaitan

Rabbi yassir wala tu 'assir

5. Ingat! baca soalan dengan teliti dan jawab dengan teliti. Bila ada soalan tidak tahu buat, pergi cuba buat soalan berikutnya. Kemudian bila dah habis jawab soalan terakhir, kembali ke soalan yang tidak tahu tadi dan cuba jawab.

6. Bila dah habis jawab semua soalan, semak balik semua soalan dan jawapan. Mana tahu kita ada buat salah mudah.

7. Bila dah habis jawab satu subjek, jangan bincang dengan rakan tentang soalan dan jawapan subjek tadi. Bimbang jika bincang dan didapati jawapan salah, mungkin akan menurunkan motivasi murid. Bincanglah selepas semua subjek dalam peperiksaan itu telah selesai.

8. Tenangkan diri dan fikiran, tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan-lahan. 

Tips selepas peperiksaan

9. Jangan terlalu gembira bila dapat keputusan cemerlang dan jangan terlalu sedih apabila keputusan tidak seperti diharapkan kerana keputusan UPSR, PMR dan SPM sebenarnya tidak menentukan samada kita berjaya atau tidak. Ada perkara-perkara yang lebih penting dari itu. Walaubagaimanapon, perlulah kita buat yang terbaik atau sehabis baik yang boleh dalam peperiksaan-peperiksaan tersebut kerana kita biasanya ambil sekali sahaja dalam seumur hidup UPSR, PMR dan SPM ini. Tambahan pula, umat Islam memang disaran untuk melakukan yang terbaik dalam urusan-urusan mereka.

10. Dalam apa-apa urusan pon, dengan usaha, doa dan tawakkal kepada Allah SWT, insha Allah kita akan berjaya.

Kepada adik-adik yang akan menduduki UPSR esok, selamat menjawab peperiksaan dan buatlah yang terbaik. 

WAllahu'alam.

No comments:

Post a Comment