Pages

Tuesday, September 16, 2014

Tips Study Untuk Pelajar

                                                                     بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


Sebenarnya memang tidak digalakkan pelajar study last minit tapi jika sekarang baru ada kesedaran nak belajar tidak mengapa mungkin masih sempat lagi, insha Allah.

Bagi pelajar UPSR, kena ambil ujian Sains, BI, Math dan B. Tamil semula adalah sesuatu yang menyedihkan. Tetapi lihat pada sudut yang berbeza, mungkin ini peluang untuk anda belajar dan buat persediaan yang lebih rapi lagi kerana ada masa lebih kurang seminggu lagi untuk ulangkaji Sains/ BI dan 9 hari lagi untuk ulangkaji Math/ B. Tamil. Jadi ianya seperti peluang kedua terutamanya kepada yang buat kurang bagus pada ujian lepas yang dibatalkan itu.

Untuk pelajar yang akan ambil PMR, ujian bertulis akan bermula pada 3 Oktober, jadi ada lebih kurang 4 minggu lagi dari sekarang. 

Jadual Ujian Bertulis PMR 2014
http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/images/bahan/pt3/2014/28.08.14%20JW%20UJIAN%20BERTULIS%202014.pdf
http://apps2.moe.gov.my/lponline/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=303:takwim-peperiksaan-2014&catid=146:general&lang=en

SPM pula akan bermula pada 3 November, jadi pelajar SPM ada masa lebih kurang sebulan setengah lagi sebelum SPM bermula.

Berikut adalah perkara yang boleh anda buat:


1. Tengok balik, perkemas dan perbaiki nota ringkas atau peta minda yang anda buat 

Guidelines buat mind map
http://en.wikipedia.org/wiki/Mind_map
Buat nota ringkas/ peta minda yang mengingatkan balik perkara-perkara penting yang cikgu ajar atau yang dibaca. Nota ringkas ini juga boleh dibaca semasa di luar dewan peperiksaan, yang memang pada masa itu tak digalakkan baca buku teks dah.

2. Study group 

Study group
http://norishmussisupendcom.blogspot.com/2011/08/kelebihan-study-group.html






























Yang ideal ialah 4 - 5 pelajar dalam satu group. Sebagai contoh, bahagikan 2 topik untuk satu subjek kepada setiap pelajar. Kemudian, setiap pelajar ajarkan topik tersebut kepada pelajar lain dalam group tersebut. Dengan cara ini bukan sahaja jimat masa, malah pelajar yang mengajar rakannya yang lain akan lebih ingat apa yang dipelajari.


3. Buat soalan-soalan tahun-tahun lepas/ past years exam questions

Buku past years exam SPM Physics
https://forum.lowyat.net/topic/3090935/all 

Sekarang saya tak pasti, tapi masa saya dulu kebanyakkan soalan yang keluar sama je macam soalan-soalan tahun lepas, yang lainnya hanya cerita dan nombor sahaja (seperti math). Kemahiran Hidup pula ada soalan yang sama sebijik yang keluar. Jadi, cuba habiskan soalan-soalan tersebut dan set kan masa, bayangkan anda seperti betul-betul sedang menjawab soalan SPM dan jadikan sebagai latihan.


4. Fokus pada topik yang anda masih lemah dan rasa susah

Fokus bila belajar
Pada masa ini pelajar sepatutnya sudah tahu topik apa yang mereka lemah dan rasa sukar. Fokus belajar topik yang anda masih lemah.
Fokus juga semasa belajar, letak smartphone dan tablet anda jauh-jauh, dan set masa (belajar 30-40 minit dan rehat 5-10 minit).

5. Berdoa dan bertawakkal


Berdoa mohon pertolongan Allah SWT
https://www.rumahzakat.org/bersegera-dalam-lima-perkara/berdoa-rumah-zakat_120813161201-864-2/#.VBhjq_mSySo

Berdoalah kepada Allah, mohon pertolonganNya. Dengan usaha, doa dan tawakkal, insha Allah akan berjaya. Niat belajar kena betul. Niatlah belajar kerana ingin mendapat keredhaan Allah dan mendapat ilmu yang bermanfaat, insha Allah.

WAllahua'lam.

No comments:

Post a Comment